torsdag den 18. november 2010

Der kommer jord.

Jeg måtte have min arbejdshjelm på i dag, for der kom jord.

For år tilbage havde skolen besøg af en Lars Mogensen, der med karatefilosofi og stand-up-stil fik høvlet nogle sandheder ind i lærerstaben. En af hans ting, der hang fast, var: "Der kommer jord!"
Når man følte sig overdynget af L-O-R-T, fik et møgfald eller mødte modstand -et eller andet - så skulle man forestille sig, at man tog en sikkerhedshjelm på og sige: "Der kom nok jord!" og så børste støvet af sig. Øvelsen gik i al sin såre enkelhed ud på, at man ikke lod tingene gå ind.

I dag kom der jord. Ikke udefra, men indefra.
Jorden beviste på grusomste vis, at jeg slet slet ikke er færdig med mit skrammel og at jeg med lynets hast var på vej ud i verden med mine gamle mønstre.

En kollega kom forbi med sin nyfødte bebs. Klokken var lidt i ringetid, jeg havde set det ud af øjenkrogen OG straks tænkt, at jeg stak en anden vej, så jeg slap for konfrontationen, for jeg følte mig overhovedet ikke stærk nok til at skulle dikke-dikke, beundre - bare ordet tillykke bed i halsen. Jeg skal lige love for at min gamle grønne misundelsesdrage var kommet ud af mølposen.
Men, jeg kunne ikke helt kravle udenom og måtte tage konfrontationen. Jeg gjorde det kort og nøgernt, men jeg kunne godt mærke, at den sved. Det gjorde sgu ondt.
Jeg er udmærket klar over, at kommentarerne om at "nu skal du også snart ha' sådan en lille en!" er velmente, omsorgsfulde og kærligt mente - jeg hører dem bare ikke sådan. Jeg hører medlidenhed og den værste sorte side af mig hører hån og spot. Det er så langt ud i hampen, men det er de følelser, der dukker op og jeg reagerer ved at være knap i mine ord, kold i stemmen og kroppen og ikke mindst; få travlt. Jeg får uro i kroppen - jeg begynder at skynde mig, ikke blot for at komme væk fra selve situationen, men for nok i virkeligheden at komme væk fra de følelser, jeg har OG komme væk fra mig selv. De gør simpelthen for ondt.
Jeg er slet ikke klar til at være sårbar for åben skærm endnu.

Og, jeg skal lige slå nogle ting fast for mig selv:
Nej, jeg vil fandeme ikke ha' hendes yngel eller være gravid eller noget i den stil - jeg bliver misundelig, fordi hendes ventetid har været afmålt og nu afsluttet. Hun slap for den lede, lede uvished... - bevares, hun er ikke sluppet for angsten, men hun slap sgu for at trække pinen ud i flere år. Hun har noget, jeg gerne vil have - closure.
Hun vidste, der kom noget levende ud til slut og at der var en endelig afslutningsdato!
Ja, ja, ja - 1289456385 ting kan gå galt under en fødsel og nej, ingen kan være sikre på noget levende til slut, men hvis og hvis min rumpet er spids.

Så nu skal jeg lige sunde mig og lande igen. Jeg var godt på vej ud af den vej, jeg absolut ikke skal, men Gemalen fik hevet mig hjem igen. Jeg er ret sikker på, at han er meget uforstående overfor min oplevelse af hån og ynk fremfor kærlig omsorg, fordi han opfatter det som om jeg skubber de folk væk, som vil mig det godt.
Måske - jeg synes jo bare ikke, det føles godt. Jeg mærker det jo ikke som omsorg og så er det vel naturligt at skubbe det fra sig?
Fuck, hvor føler jeg mig ussel, nedrig og uværdig, når jeg har det sådan her. Jeg ved godt, at alt godt kommer til den, der venter - at vi skal vente, for ellers bliver det ikke netop vores barn, der kommer - at misundelse er en grim ting, at jeg er smålig, grov og lige nøjagtig så barnlig og lille, som jeg føler mig.
Det er den samme gamle følelse, der dukker op, som dengang Fru Moderen tog min søde kusine i forsvar og sagde, at hun faktisk var skidebange for at føde sin første, fordi jeg i sorg og raseri over endnu et mislykket forsøg rasede over, hvorfor hun kunne og ikke jeg. At jeg nok egentlig ønsker mig lige nu, at der er en, der stryger mig over håret og siger, at det fandeme er okay at have det sådan her og at de godt kn forstå mig, istedet for at forsvare alle andre.
Jeg ønsker mig at få lov til at sure, mule og tude af raseri - svine hele verden til og få ros for det, istedet for at møde forklaringer og hovedrysten over min reaktion.

<<<<<<<<<<<årh, giv mig en spand at brække mig i!!!!!!!

6 kommentarer:

  1. Kære Karen...
    Jeg tror ikke du kender mig så godt fra zonen, men det er ihvertfald derfra jeg har fået kendskab til dig... Der har jeg både grinet og grædt over dine indlæg og jeg ved at du ligesom jeg selv er en af dem, som har ventet urimeligt længe (LÆS; alt for længe...)
    Jeg har forlængst selv rundet de 4 år og kan fuldstændig genkende de følelser du beskriver... Følelser, som giver en lyst til at skrige igen og igen... Jeg havde selv en veninde som efter hendes første fødsel fortalte mig at hvis hun havde aborteret, ville hun have bebrejdret mig det... Thanks a lot, siger jeg bare. Jeg havde haft rigtig svært ved at dele hendes lykke.. Hende som kun havde kendt hendes kæreste kort tid og hende som snød sin kæreste, som helst ville vente et par år med at blive forældre og ved et "uheld" blev gravid... Jeg ku' slet ikke klare tanken... Den dag idag har hun 3 børn... Nu brækker jeg mig...
    Undskyld; Jeg ville jo bare stryge dig over håret, og i stedet kommer jeg til at tale om mig selv... Kære Karen. Jeg forstår dig og kom ud med al den galde, vrede og frustration som du har i dig... Jeg vil med glæde "lytte" og det hjælper også mig at vide at jeg ikke er den eneste i verden, som har det sådan...
    Jeg kender følelsen af at have lyst til at stikke af, når bebserne vises frem og HADER den der; "Snart bliver det din tur..." Arggg, SHUT UP, for satan...!!!!
    Jeg håber snart at forløsningen kommer... for os begge ;o)
    Tusind cyberkram og tanker fra Kristine (krisser77 på zonen)

    SvarSlet
  2. ÅHHH hvor ville jeg gerne give dig en krammer af rang lige nu. En mega krammer så hård, at du mister pusten. Har lidt lyst til at råbe af din kollega, og bede hende holde hendes yngel derhjemme.
    Ud med lortet, søde. Bræk dig i lårtykke stråler og giv los, for du er i den grad berettiget til at føle dig urimeligt behandlet.
    Vi skal ikke rumme alles lykke i de situationer, hvor vi selv er ramt. Det kan ingen forlange. Kors hvor har jeg også hadet mig selv og de tanker jeg har haft af den slags gennem tiden. De gør ikke en stolt, men de er der og de skal ud. Det plejer at hjælpe at give sig selv lov til at få det ud. At holde dem inde gør da slet ikke noget godt for een.
    KRAM fra Vivian

    SvarSlet
  3. Tak, I gæve kvinder.
    Jeg kan mærke blide hænder over håret :-)
    Nu er jeg ikke så vred længere.

    Tak :-)

    SvarSlet
  4. Hej Karen

    Jeg vil også meget gerne give dig lov til at
    brække dig.
    Stryge dig med håret.

    Mvh Désirée (RGHN fra Zonen)

    SvarSlet
  5. Hej Karen
    Jeg tror man får det som du har det når man har ventet alt alt for længe - det er fandeme okay at det er sådan du har det og selvom det er svært for andre at begribe så har du min fulde forståelse

    God Weekend Kh Anette

    SvarSlet
  6. Jeg tænker lille stride lille .....

    SvarSlet