søndag den 26. december 2010

Et bette pusterum

mellem festivitas og famillie-tam-tam.

Juleaften var strålende, morsom, dejlig, skøn og lige som den skulle være. Med mindstebror og kæresten, Svigermor, Farmand og Fru Moderen - og ikke mindst; OscarHund, der synes, den skulle hugge min ene julegave og bortføre den under puffen for at gnaske lidt i skiltet.

Hans Vidunderlighed kom i små rammer og blev hængt på juletræet, så han kunne være med.
Hans Far og Mor har allerede brillleret med IKKE at købe gave til ham, selv om Moderen havde VisaLandkortet langt fremme i processen, så nej - vi venter og overdynger ham, når vi har ham.
Der var en fin lille rød kinesisk kuvert fra Farmor med tilskud til et køretøj... - så det må vi kigge på, men for hulan da, jeg nægter simpelthen at give så mange penge for en karet til Kejseren. Nul og Niks!
Han kommer til at bruge den max. 1½ år, så ikke tale om. Desuden er han pilleligeglad, så et eventuelt monsterindkøb skullle udelukkende være for at stive hans Moders nyvundne Moderstatus af - og det klarer ham den lille lækre bandit helt fint med en barnevogn fundet på DBA. :-)

Så, gaver til ham og indkøb bliver i januar. Basta.

I går forløb dagen hos Gemalens bror og familie med hjemmekomponerede reste-juletapas, hjemmerullet sushi, grillede jomfruhummere og hvad vi nu ellers kunne skrabe sammen i hinandens køleskabe og frysere. Fed måde at lave mad sammen på.

Julebruscetta: Skiver af godt brød, gerne med lidt kerne. Rør en klat "spread" af Ravigottesauce/mild sennep, lidt yoghurt naturel, honning og salt - smør på brødet. Fint strimlet rødkål lægges på brødet sammen med tynde skiver af æble, ande- eller flæskestegs-rester skæres i tynde skiver og lægges ovenpå kål og æble. Garneres med en valnød og en appelsinfilet og dryppes med lidt "spread".... - et voila!

Grillet jomfruhummer: Flæk banditten og fyld en klat af smør, rørt med hvidløg og persille i. Under grillen med den til smørret er smeltet og skallerne er gyldne i kanten...

Jeg måtte desværre indkassere et nederlag på 4-3 i den samlede Sequence-stilling, men sådan er det. Jeg har vundet jordens lækreste og smukkeste dreng, så skidevære med at jeg taber i spil. Kærligheden har jeg vundet.

I dag venter julefrokost hos Fru Moderen, courtesy af  Moster - en lille sluttet flok, lidt mad og forhåbentlig en dejlig gåtur i skoven i eftremiddag sammen med Gemalen, Farmand og OscarHund. Svigermor skal med.

Tankestreg; jeg har haft den før, men må frydes gang på gang: Det er sgu fed fryd, at jeg har et sæt forældre og svigerforældre, nu desværre kun Svigermor, der trives godt i hinandens selskab og som ikke bare kan sættes sammen til de sædvanlige høfligheder og lejligheder hos os, men som kommer i hinandens hjem.
Det er fandeme - undskyld sproget - kongemestersupersejt, at min unge kan få jul sammen med begge sider af bedstere!!!

Nå, badet venter, så de værste julealger kan blive banket af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar